Fenomén jménem Ústí. Obří marketingový kolos, který táhne
5 min readPřed pár lety ještě širší veřejnosti neznámý třetiligový klub si velice rychle vydobyl půdu mezi velkokluby ligy. Ústí nad Labem si chce zajistit postup mezi profesionály do druhé ligy a jeho propagační kampaň k tomu přispívá plnými doušky.
Nový vlastníci s velkou vizí
FK Ústí nad Labem bylo klubem, který se v novodobé historii převážně objevoval ve druhé nejvyšší soutěži, ale v sezóně 2021/2022 sestoupil do ČFL, a od té doby se stále nemohl vrátit zpět. V červnu 2023 přišla možná spása v podobě nového majitele. Podnikatel Přemysl Kubáň, který vlastní akciovou společnost VIAGEM. Společnost se zabývá realitním makléřstvím. Již od svého příchodu se nový majitel zasadil o výrazné změny.
Povedlo se mu po ukončení smlouvy v prvoligových Teplicích ulovit fotbalistu Tomáše Kučeru, který se stával rapovou ikonou v uskupení 58G, takže neměl čas pokračovat v nejvyšší soutěži. Útočiště mu poskytlo právě Ústí nad Labem, jehož dres bývalý vynikající záložník obléká. Vzhledem k menší náročnosti teď má mnohem více času na muziku, i on by chtěl ovšem posunout klub ještě o úroveň výš.
Pořízek za 500 tisíc i nová moderátorka
Jedním z prvních výstřelů v rámci propagace klubu byla aféra spojená s pořízením dvaadvacetiletého klučiny Martina Podhajského, jehož otec nabídl půl milionu korun, pokud jeho syn nastoupí v dresu jeho milovaného Ústí nad Labem. Na dané téma vytvořilo vedení několik vtipných skečů na sociální sítě, kde nad daným příchodem přemýšlí. Netušili však, že tato aféra zamíří až za prostředí našich luhů a hájů, a rázem bylo dané video i s klučinou na obrazovkách několika zemí, jako byla Brazílie, USA či Itálie. Samotnou kauzu vystavil na odiv světu bývalý ikonický anglický reprezentant a nyní komentátor Gary Lineker. Vedení vzhledem k obřímu dosahu a skandálnosti situace vydalo vyjádření, v němž objasňuje, že se od začátku jednalo o marketingovou kampaň a mladík si za klub nikdy zahrát neměl.
V současné sezóně 2023/24 klub znovu šlápl do pedálu a posunul svou úroveň ještě o kus výš. Přivedla se posila v podobě dlouholeté brankáře legendy Tomáše Grigara z Teplic a dále také útočník z Dukly Praha Marek Červenka, který je bratrem kapitána mistrovského reprezentačního výběru z Mistrovství světa 2024 v ledním hokeji v Praze. nebo záložníka Mladé Boleslavi Ladislava Kodada. Dále klub nelenil ani v propagačních videích nebo v otevření nového fanshopu uvnitř stadionu.
Bezesporu největší pozdvižení nepřinesly nové posily na hřišti, ale na postu moderátorském. Novou moderátorkou se totiž stala Táňa Bystroňová, která povznesla velké pozdvižení hlavně mezi mužským publikem. Její výrazný dekolt popouzel mnoho fanoušků, a to nejen z Ústí, ale z celé republiky. Její rozhovory s fotbalisty po utkání se staly velmi rychle virální a majitel Přemysl Kubáň věděl, že narazil na zlatou hroudu. Táňa se začínala objevovat ve videích více a více. Táňu začal VIAGEM využívat jako moderátorku svých rozhovorů, ve kterých vyzpovídává hlavně osobnosti z oblasti sociálních sítí, čímž si zvýšila popularitu i u mladšího obecenstva.
FOTO: David Štěpina / 90 minut
Zlatý zápas pro ústecký fotbal
Pro všechny v okolí to byl svátek a marketingové oddělení Ústeckých již mělo tento den zakroužkovaný v kalendáři. Ve třetím kole MOL Cupu jim osudí přisoudilo věhlasnou Viktorku Plzeň a velká show byla na světě. Kromě masivní kampaně na sociálních sítích vydal majitel klubu několik rozhovorů o fungování klubu. Přišel vynikající nápad s pranýřováním jednoho z odpůrců Táni ze sociálních sítí, který měl dorazit přímo na zápas. K tomuto velkolepému momentu se přidal i kněz, který měl daného muže zbavit všech hříchů, a Táňa jakožto bývalá zpěvačka byla vybrána ke zpívání hymny před utkáním. Jednalo se o velkolepou show, jenž zůstala zdokumentovaná v podobě videa na YouTube kanále. Naštěstí pro příznivce fotbalu se nejednalo jen o show na tribunách, ale i na hřišti, kde domácí trápili giganta statečně, ačkoliv padli výsledkem 3:4.
Práce s extravagantností se prozatím vyplácí a o Ústí se traduje po celém Česku. Povedené promo se nadále rozvíjelo díky pozvánce pro Táňu do vysoce sledované talk-show o fotbale TIKI-TAKA, kde mezi velkými jmény fotbalu a celebritami komentovala a reagovala na postřehy Petra Svěceného.
Nejčerstvějším bizarním spojením se stalo angažování Daniela Ference na post tiskového mluvčího klubu. Ústecký rodák uváděl dopolední show na rádiu Spin a zároveň vystupuje jako stand-up komik s výraznými odkazy na romskou kulturu, z níž pochází. Známý je svým nekorektním humorem, který bývá občas i za hranou.
VIAGEM prozatím drží i první příčku v třetí nejvyšší soutěži, a v případě postupu rozdmýchá ještě více český konzervativní rybníček. Již teď se jedná mezi českými kluby o marketingovou elitu, kterou by mohl kde kdo závidět. Zda je to ještě přijatelné, je nejspíše na každém člověku jednotlivě, ale jednoznačně funguje. Pokud se k tomu přidá fotbal naplno a podaří se i renovace stadionu a dalších důležitých součástí spojených se spokojeností diváků, tak máme zaděláno na minimálně zajímavé lákadlo v severozápadních Čechách. Důležité je u téhle velké šarády nezapomenout na to nejdůležitější. Na fotbal.